شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ شهردار مشهد: کلان‌شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی پیشرو است هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و معابر شهری مشهد | فوت راکب موتورسیکلت در تصادف با اتوبوس و سواری (۱۲ اردیبهشت۱۴۰۳) اعمال قانون ۱۸۳۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۶ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۲ اردیبهشت۱۴۰۳) روایت مدیرعامل قطار شهری مشهد از سختی‌های ساخت خطوط مترو | ۴ هزار نفر ۲۴ ساعته در اعماق زمین پهبادهای آتش نشان، یک ضرورت مهم ایمنی برای مشهد است اجرای طرح اهدای کلاه ایمنی به موتورسواران در مشهد با همکاری شهرداری و پلیس احداث قطار «مشهد - گلبهار - چناران» سرعت می‌گیرد رینگ پیرامونی و پارک خطی بوستان کرامت مشهد مرداد ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد ویدئو | طهوریان‌عسکری: طی ۲ سال اخیر تحول مطلوبی در حاشیه شهر مشهد رخ داده است گفتگو با مخترع نمونه خراسان‌رضوی | بومی‌سازی قطعات و تکنولوژی ریلی ضروری است بیش از ۴۰ درصد متکدیان در مشهد، معتاد هستند | برخی خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند انسجام ترافیکی در جنوب شهر مشهد رونمایی از نخستین چاپ‌برگردان روزنامه ادب هر ثانیه بیش از ۲۰ کیلوگرم پسماند در مشهد تولید می‌شود مشهد در کنار  کنارک | روایت خدمت نیرو‌های شهرداری مشهد برای کمک به سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان
سرخط خبرها

اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی برای هر محله در حاشیه شهر مشهد

  • کد خبر: ۷۹۹۱۷
  • ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸
اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی برای هر محله در حاشیه شهر مشهد
سید حسین علوی مقدم، نایب‌رئیس کمیسیون ویژه سامان دهی حاشیه شهر در شورای شهر مشهد: یکی از اقدامات اصلی شورای ششم در همین مدت کوتاه از آغاز فعالیت خود تخصیص اعتباری بیش از ۱۰ میلیارد تومان به هر یک از محلات حاشیه شهر برای حل مسائل و مشکلات مردم است.

لاله سادات کوثری | شهرآرانیوز؛ نایب رئیس کمیسیون ویژه سامان دهی حاشیه شهر در شورای اسلامی مشهد گفت: یکی از اقدامات اصلی شورای ششم در همین مدت کوتاه از آغاز فعالیت خود تخصیص اعتباری بیش از ۱۰ میلیارد تومان به هر یک از محلات حاشیه شهر برای حل مسائل و مشکلات مردم است.

 

سید حسین علوی مقدم در گفتگو با خبرنگار ما با اعلام این خبر افزود: در شرایط فعلی ۶۹ محله از ۱۷۰ محله شهر مشهد جزو محلات هدف بازآفرینی است که از این میان ۴۹ محله در حاشیه شهر مشهد قرار دارد و باقی محلات شامل بافت‌های فرسوده و تاریخی شهر مشهد است. علوی مقدم تأکید کرد: از این بین ۵۲ محله در شهر مشهد تحت پوشش دفتر‌های تسهیلگری است. مجموعه‌ای که با بهره گیری از ظرفیت‌های تخصصی در حوزه اجتماعی، اقتصادی و شهرسازی به دنبال شناسایی مسائل، مشکلات، ظرفیت‌ها و فرصت‌های بالقوه محلات و تهیه برنامه توسعه محله با مشارکت همه دستگا ه‌های متولی است.


وی با اشاره به اینکه تاکنون ۷ سند توسعه محله با مشارکت شهروندان بررسی و تصویب شده است، اظهار کرد: یکی از اهداف اصلی کمسیون حاشیه شهر بهبود و اصلاح فرایند‌های موجود در راستای تسریع در تهیه و تصویب این طرح‌ها و پس از آن پیگیری برای اجرای پروژه‌های مختلف در محلات است.

اولویت با پروژه‌های توسعه محلهاعتبار ۱۰ میلیارد تومانی برای هر محله در حاشیه شهر مشهد

عضو کمیسیون خدمات شهری بهداشت سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد، گفت: بی شک تهیه اسناد و برنامه‌های مختلف بدون وجود ظرفیت‌های اجرایی باعث بی اعتمادی بیشتر ساکنان این محلات خواهد شد. وی اولویت در پروژه‌های اسناد توسعه محله را دیدگاه شورای ششم در زمینه تخصیص بودجه در محلات هدف در شهرداری مشهد دانست و ادامه داد: این اقدامات به شکلی اجرایی می‌شود که در فرایند تهیه این طرح‌ها مردم و سرمایه گذاران مشارکت داشته باشند.

توزیع بودجه از منطقه محوری به محلات

علوی مقدم با اشاره به برنامه ریزی برای تخصیص اعتبار ۱۰ میلیاردتومانی برای هریک از این محلات و حل مسائل مشکلات مردم، افزود: ما به دنبال تغییر رویکرد توزیع بودجه از منطقه محوری به سمت محلات هستیم. عضو شورای شهر با بیان اینکه نحوه تخصیص اعتبارات با مشارکت ساکنان محلات، شورای اجتماعی، مساجد و با استفاده از ظرفیت تخصصی دفتر‌های توسعه محله خواهد بود، تصریح کرد: مهم‌ترین موضوع در زمینه محلات کم برخوردار مشهد تغییر نگاه و رویکرد به این محلات است.
علوی مقدم با بیان اینکه آنچه تاکنون بر آن تأکید شده رویکرد نیازسنجی با تأکید بر مسائل و مشکلات محلات بوده است، افزود: این نگاه باعث شده است تا به ظرفیت‌ها و دارایی‌ها این محلات توجه نشود.

حذف نگاه بالا به پایین در محلات کم برخوردار

نایب رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری بیان کرد: آنچه در این سال‌ها در زمینه محلات کم برخوردار مشهد شاهد بودیم، بیشتر انبوهی از وعده‌ها و شعار‌ها بوده که کمتر تحقق پیدا کرده است. در مواردی هم که اقداماتی انجام شده، چون نگاه حاکم بر این پهنه‌ها نگاه از بالا به پایین بوده و از ظرفیت داخل محله استفاده نشده. بسیاری از این اقدامات نه تنها باعث بهبود شرایط نشده است بلکه خود نیز نارضایتی‌هایی را در حوزه‌های دیگر به وجود آورده است.

توزیع عادلانه خدمات، نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها

علوی مقدم ادامه داد: تخصیص و توزیع عادلانه بودجه و خدمات در سطح این محلات به طورکلی هدف اصلی ارتقای کیفیت زندگی در سطح این محلات و افزایش تعلق خاطر ساکنان آن هاست که انجام این موضوع تنها از طریق شهرداری امکان پذیر نیست و نیازمند تعامل همه دستگاه‌های متولی در این حوزه است.

 

عضو شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه خوشبختانه از لحاظ قانونی، بستر‌های لازم برای یکپارچه سازی و توزیع عادلانه محور بودجه و خدمات در سطح ملی، استانی، شهرستان و محلی در بیشتر ستاد‌های بازآفرینی با حضور ۲۹ دستگاه متولی دیده شده است، گفت: این ظرفیتی است که در صورت استفاده مناسب از آن می‌توان بخش شایان توجهی از موضوعات مربوط به محلات کم برخوردار و حاشیه شهر مشهد را حل کرد. وی تصریح کرد: یکی از اولویت‌های اصلی شورا و کمیسیون حاشیه شهر افزایش تعامل بین دستگاه‌ها برای حل مشکلات و مسائل محلات هدف بازآفرینی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->